We kijken verder dan enkel het ‘aantal’ leerlingen. Het aantal leerlingen is minder belangrijk aan de grotere begeleiding die kan gegeven worden. Denk niet aan 26/28/35 – denk aan de begeleiding die jouw zoon of dochter kan krijgen.
Meer inspelen op noden van de kinderen:
Extra pré-teaching
Vlugger kunnen inspelen op ziekte van een leerling na terugkomst
Uren voorzien voor meer uitdaging
Tijd om gesprekken te voeren rond welbevinden of wanneer je ziet dat er iets scheelt, niet ten koste van de lestijden
2 (meer) leerkrachten die leerlingen kunnen observeren: uitwisseling van gedachten, meer overleg, samen nadenken over hoe je een probleemsituatie aanpakt, second opinion bij een collega
Met twee materialen uitwerken: contracten/aangepast werk/extra werk + uitwerken van zorgmiddelen
Meer mogelijkheden om de klas in heterogene groepen te verdelen: vb. sterke groep + 2 andere groepen met elk een begeleider. Je kan veel meer en veel dieper differentiëren.
Meer begeleiding mogelijk door met 2 leerkrachten in de klas rond te gaan.
Link maken met wisbordjes: korte instructie – wie heeft extra hulp nodig – meteen inspelen op de situatie: klasleerkrachten geeft verder de les, klein groepje wordt apart genomen.
Leerlingen verhuizen veel minder bij ziekte, zij hebben hun vast plaatsje, de leerkrachten passen zich aan of staan er dan die dag even alleen, maar de situatie verandert niet voor de leerlingen + minder tijdverlies door het niet moeten verhuizen.
Als leerkracht(en) sta je er ‘samen’ voor, niet meer alleen met enkele uurtjes waarin je absoluut niet alle problemen kan aanpakken.
Leerkrachten zetten talenten in: leerkrachten geven waar zij zeer sterk in zij en wisselen onderling af: wat je graag geeft, dat straal je uit.
Leerkrachten kregen hierover uitleg/bezoek aan school.
Een klein groepje in pré-teaching is nog steeds mogelijk, individuele aandacht is nog steeds mogelijk en zelfs meer mogelijk.
Leerlingen die nood hebben aan rustmomenten kunnen dit ook nog krijgen door mee te gaan in de kleinere groep.
Er is nagedacht over de klasindeling en de mogelijkheid om in verschillende groepen te werken.
Voortduren kan de rol ‘2 leerkrachten’ of ‘1 leerkracht + assistent’ opgenomen worden afhankelijk van de les.
Er kan in tijd veel meer ingezet worden op leerlingen met leerstoornissen, maar evengoed is er meer gelegenheid voor ‘Kangoeroe-uren’.
Mondelinge afnames, spreekoefeningen, afnames testen = andere leerlingen kunnen op een andere manier nuttig bezig zijn.